Geodetické zaměření jeřábové dráhy
Norma pro revize jeřábů (ČSN 270142, článek 14.2) popisuje, že je nutné ke zkouškám mostových jeřábů předložit doklad o proměření jeřábové dráhy. Předpis ČSN 73 2604 toto nařízení dále rozšiřuje o zaměření a pravidelné kontrolování všech ocelových konstrukcí a jejich následné zařazení do tříd následků. Jeřábové dráhy se řadí mezi konstrukce silně dynamicky namáhané, třída následků CC3. Z toho vyplývá provedení geodetických zaměření každých 5 let při podrobné prohlídce ocelové konstrukce.
Ve spolupráci s geodetickými společnostmi provádíme geodetické zaměření a samostatně poté realizujeme rektifikaci jeřábových drah dle ČSN 73 5130. Pokud odchylky vzdáleností při geodetickém měření překračují tolerance uvedené ve výše zmíněné normě, je nutné provést rektifikaci jeřábové dráhy v podélném nebo příčném směru. Toto je náročná operace, která zahrnuje montážní práce i finanční náklady. Proto je nutné tyto akce naplánovat v dlouhodobějším časovém horizontu. Pokud jeřábová dráha neodpovídá daným rozměrům, dochází ke křížení jeřábu, při kterém vzniká nežádoucí zatížení na kritická místa, která jsou potom mnohem náchylnější k poškození. Jedná se nejčastěji o kola pojezdu, hnací hřídele, převodovky a podobně. Správným ustavením dráhy jeřábu a pravidelnou údržbou se dá těmto jevům předejít.
- Geodetické zaměření se provádí každých pět let
- Spolupracujeme s profesionály v oblasti geodetického zaměření a rektifikace jeřábových drah
- Rektifikace jeřábové dráhy se provádí v podélném nebo příčném směru
- Zaměření jeřábové dráhy a její rektifikace je náročná operace, kterou časově naplánujeme a dodržíme
- Nepřiměřená jeřábová dráha může zatížit kritická místa, která se mohou poškodit